קול קורא לשליחת טקסטים: ננופואטיקה 27

קול קורא!
ננופואטיקה 27 – ספרות מוארת

היקום עולה תדר וננופואטיקה 27 מוקדש בהתאם לספרות רוחנית.
מוזמנים לשלוח שירים (אין הגבלת ננו), סיפורים קצרים (עד 500 מילה), תרגומים, פרגמנטים, מאמרים קצרים בנושאי דת, העידן החדש, מיסטיקה, פרקטיקות אזוטריות, נבואה, כישוף וכדומה. יתקבלו יצירות שטרם ראו אור בדפוס ובכתבי עת מקוונים.

אנא שילחו את כל החומר בקובץ אחד בלבד. בשם הקובץ ציינו את שמכם וגם בתוכו. הטקסט יוגש בפונט פרנקריהל 14, רווח שורה וכותרות היצירות יסומנו בבולד.

הגשות עד ל – 17.10.21. כתב העת יראה אור בראשית דצמבר 2021.

אנא שילחו לרכז כתב העת ננופואטיקה, אביב פטר, לכתובת המייל: nanopoetica27@gmail.com

עורך: גלעד מאירי

פרס מקום לשירה ע”ש חיים גורי לשירה עברית תשפ”ב יוענק למשורר נתן וסרמן

אנחנו שמחים להודיע על הענקת פרס ע”ש חיים גורי לשירה עברית לשנת תשפ”ב למשורר נתן וסרמן.

הפרס על סך 15,000 ש״ח מוענק זו השנה הראשונה למשורר או משוררת פורצי דרך אשר תרמו לעשייה הספרותית בארץ, ושפרסמו לפחות שני ספרי שירה.

חברי ועדת השיפוט גלעד מאירי (יו”ר), יעל גורי, עטרה בן חנן, עמיחי חסון, רותם עטר ונועה שקרג’י נימקו את בחירתם וכתבו: ״הפואטיקה של וסרמן היא בעלת נוסח ייחודי. שירתו היא התכה בין מיתולוגיות עתיקות והיסטוריה, אשר יוצרת מיתולוגיה חדשה, אורבנית, טבעית וירושלמית. זוהי שירה מקורית, אקספרימנטלית, נועזת ונדירה באיכותה; שירה שיחתית ולא פעם הומוריסטית, הפתוחה לקריאות מגוונות; שירה החפה ממלאכותיות, אשר נעה בוירטואוזיות בין זמנים, מקומות ומשלבי לשון; שירה שאינה מחויבת לסדר יום אופנתי, ואינה מחניפה לקורא: היא מובילה אותו במבוכים שבהם המשורר הוא בן בית, וסומכת על הקוראים והקוראות שיגיעו ליעדם.״

עוד ציינו השופטים כי ״בניגוד לנורמה רווחת בשירה העכשווית, וסרמן אינו משתמש במיתולוגיות כתבנית ריקה, למשל כאמצעי של רהב, אלא הוא מחייה את המיתי והופך את הדיאלוג המיתי לדו-סיטרי: המיתוס העתיק קיים בהווה וההווה קיים בעבר. שירתו היא שירה זוכרת, במובן זה שהיא עוסקת בחשיבותה של ההיסטוריה ליחיד ולקולקטיב. בשיריו הבנים פונים אל אבותיהם בשאיפה להעביר את דבריהם, להיזכר ברוחב היריעה, במשמעות המלאה, המקורית, של מה שנעלם או הושטח על ידי הזמן. כלומר, היא אינה שירה לקחנית, המרוששת את השפה מתוכן, או מתקשטת במיתולוגי, בהיסטורי, או בלשוני על מנת להתנאות, נהפוך הוא: היא מקפידה להביא עמה מנחות לאומנות השירה עצמה, כעולת רגל.

הפואטיקה של וסרמן משוכללת, אינטנסיבית, רוחנית ומוזיקלית, ולכן השיר לעולם אינו מצטמצם או מצמצם לכדי תובנה, חוויה או רגע בודדים, אלא הוא מתפקד כמפה מרובדת הקוראת להתעצמות הדובר, כמו גם הקורא – ברוחו, תודעתו וידיעתו.״

נתן וסרמן פרסם עד כה שישה ספרי שירה, האחרון שבהם “מנלאוס” (כרמל, 2018); הוא עורך כתב העת “כרמל”, ופרופסור לאשורולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים.

פרס גורי יוענק באירוע הפתיחה החגיגי של ״מטר על מטר״, פסטיבל ירושלים לשירה, שיתקיים ביום רביעי, 22.9, בשעה 17:00, בבית מקום לשירה בירושלים.

חדש! מַעְלָה // כתב עת לביקורת ספרות // גיליון מס. 3

מַעְלָה // כתב עת לביקורת ספרות בהוצאת מקום לשירה // גיליון מס. 3
כתב העת מופיע במלואו ברשת, בכתובת: www.maala.co.il
לרכישת עותק מודפס של כתב העת לחצו כאן
לרכישת מנוי לכתב העת – 4 גליונות + ספר מתנה – לחצו כאן
***
מתוך דבר המערכת, ספטמבר 2021

“בשנים האחרונות, והרבה בשל הטכנולוגיה, מתרבים המקרים שבהם יש שימוש בצורה הספרותית, כלומר בממשק, ללא התייחסות לאחורי הקלעים, כלומר לתוכנה. השימוש בספרות נעשה לא פעם פרקטי, מצומצם וטכני. דוגמה לכך היא מה שמכונה לא אחת בסדנאות הכתיבה “ארגז הכלים הספרותי”. מהו ארגז הכלים הזה? הוא עשוי להיות כל טכניקה ה”מספרתת” את הטקסט – החל מהחיתוך לשורות ועד לפרוזודיה מפוארת; אלא שכל האפליקציות הספרותיות הן סוגים שונים של מגע שטוח בממשקים – ולא בתוכנה עצמה. ובדומה לכמעט כל טכניקה אחרת (בישול, נגינה בפסנתר או נגרות), גם הספרות מתמזערת למדריך בנוסח How To.
תהליך הפיכתה של תורת הספרות לארגז כלים מלמד אותנו את כל מה שצורם בהתפתחות הזו: בתהליך בָּזָק קפיטליסטי וטכנולוגי הספרות הופכת מתורה לכלים (כלומר, בהחלט קרדום לחפור בו), מרוח לטכניקה, מהשקפת עולם לפתרון. אלא שהספרות אינה רק טכניקה, ותפיסתה ככזו מצמצמת את המחשבה, את ההגות, את שאר הרוח שאחראי מלכתחילה להמצאת ‘הכלים’. […] ההבחנה הזו לא נועדה להטיל מום במי שרכש לעצמו ארגז כלים שכזה, אלא להזכיר שכל ארגז כלים הוא בסך הכול ההתגשמות הצרה ביותר של האמונות, הרעיונות, ההמצאות, ההתפתחויות, ההיסטוריה והיוצרים של כל אחד מהכלים. כי אם לחזור לשיח הטכנולוגי, הרי שגם כאן המדיום הוא המסר – משום שאף כלי, מדיום או טכניקה לא מגיעים במנותק מהמטען הרוחני שלהם.
בגיליון השלישי של מעלה שש־עשרה רשימות, ובהן שתי מסות. מסתו של עמרי הרצוג, “הארוס בביקורת”, עוסקת בשאלת היכולת להפריד בין הארוס הנחוץ לביקורת ובין האלימות המוסווית לא פעם כארוס־דמה שמנהל את הביקורת, בין היתר גם בזירות הביקורתיות העכשוויות. מסתו של גלעד מאירי, “שירת דחף, שירת רחף”, מציעה שיטת קריאה וביקורת המושתתת על תחושות גוף בקריאה. מִספר רשימות מוקדשות לבחינת שאלות על מתיחת הגבולות באומנות הפרוזה: המתח בין ספרות לנבואה ב־swim מאת גון בן ארי; העלילה המצטברת מול העלילה המובנית באיך לאהוב את בתך מאת הילה בלום; הקשר בין סיפור ומסה בהקבוצה למיכל בן־נפתלי; בין סיפור למחקר בזמלווייס – האיש שזעק אמת מאת לואי־פרדינן סלין; ובין ספרות והיסטוריה בהר הקסמים לתומאס מאן. שתי רשימות מוקדשות למתח בין הריאלי והסימבולי בשני ספרי מסות: איך להיות מאת ארנה קזין ומקצועות של אחרים מאת פרימו לוי. רשימות אחדות מוקדשות למתחים הנובעים מתוך עמדות דובר ביצירות המבוקרות. כך למשל השאלה מה הופך דובר במאה ה־21 לאנושי בהתשובות של קת’רין לייסי; מיהו משורר אותנטי בשירים טחובים לילדים רטובים של רומן אייזנברג; מיהי הדוברת שאנחנו מחפשים לשמוע על פי הספרים בוא לקק אותי מאת אודיה רוזנק ובשבח הבעירה מאת יעל סטטמן, וכיצד מתעצבת גלות כשפה שירית בדבר לא יצילני מן הבדידות של סלאח פאיק. שתי רשימות אוחזות את הגיליון (כמעט) משני קצותיו ועוסקות בטקסטים המעצבים יחסים בין כותבים: בשבח דנטה מאת ג’ובאני בוקאצ’ו ודבר שמתחפש לאהבה מאת גליה עוז”

 

על המקאם הזה | אמנות התרגום כאפשרות למפגש

קול קורא למשוררים/ות להשתתפות בתוכנית

מקום לשירה בחיפה מזמין אתכם/ן להגיש מועמדות להשתתפות בתוכנית ייחודית, שתעסוק במלאכת התרגום הספרותי ככלי יצירתי לכתיבה ולמפגש פואטי בין-תרבותי. המשתתפים/ות ייפגשו עם בכירי המתרגמים/ות בארץ וישתתפו בסדנאות כתיבה ותרגום (לא נדרש ניסיון קודם בתרגום). התוכנית כוללת מפגשים עם בכירי המתרגמים בארץ  וסדנאות תרגום (לא נדרש ניסיון קודם). בסיום התוכנית יופק ספר עם יצירות המשתתפים ומופע לקהל הרחב

לתוכנית ייבחרו 12 משוררים/ות ששפת יצירתם עברית ו/או ערבית

מי יכול/ה להגיש? משורר/ת שהוציא/ה לאור לפחות ספר אחד

 יש להגיש: 10 שירים בעברית/ערבית בקובץ וורד או פידיאף, קורות חיים ומכתב (לא יותר מ-500 מילים) שמפרט מדוע ברצונך להשתתף בתוכנית. יש להגיש את הטפסים לדוא”ל poetryplace.haifa@gmail.com
הגשה עד התאריך: 12/9/21

ההשתתפות בתוכנית אינה כרוכה בתשלום מצד המשתתפים

המפגשים יתקיימו בימי חמישי, בשעות אחה”צ [אוקטובר-אפריל]

הפרויקט מופק בסיוע מועצת הפיס לתרבות ולאמנות


جمعيّة “مكان للشّعر” في حيفا

تدعو الشّاعرات والشّعراء للمشاركة في برنامج

على هذا المقــام

فنّ التّرجمة ولقاء الثّقافات

لقاءات بين شاعرات وشعراء عرب ويهود ضمن برنامج حول التّرجمة كممارسة ابداعيّة ولقاء شعريّ ثقافيّ، على مدار 12 لقاء يلتقي بها المشاركون كبار المترجمين في البلاد. في نهاية البرنامج سيتمّ اصدار كتاب من ابداعات المشاركين الى جانب احتفاليّة ثقافيّة للجمهور

مَن يُمكنه تقديم طلب للمشاركة في البرنامج؟ 

كلّ شاعر/ة نشر/ت ديوانًا واحدًا على الأقلّ

على المعنيّين بالتّسجيل، ارسال رسالة في البريد الالكترونيّ (لا تزيد عن 500 كلمة) توضّح سبب الرّغبة في المشاركة وارفاقها بسيرة ذاتيّة وعشرة أشعار بالعبريّة أو بالعربيّة في ملفّ Word أو PDF. يستمر التسجيل حتى 12/9/21

عنوان البريد الإلكتروني: poetryplace.haifa@gmail.com

يتمّ اختيار 12 شاعرًا/ة من المتقدّمين يهودا وعربا للمشاركة وتكون بدون تكلفة 

* ستُعقد اللقاءات أيام الخميس بعد الظهر [بين الأشهر تشرين حتى نيسان].

 

חדש בהוצאת מקום לשירה // “יש לנו דרכים לגרום לך ליהנות” מאת ליאור זלמנסון

רק אתה
רַק אַתָּה
יָכוֹל לִרְאוֹת אֶת זֶה.

אֶלָּא אִם כֵּן
תְּשַׁתֵּף אֶת זֶה.

אֲנַחְנוּ יְכוֹלִים לְהַרְאוֹת לְךָ כֵּיצַד.
– – – – – – – –
– – – – – – – –

לחצו כאן לרכישת הספר בחנות המקוונת ב-30% הנחה 

יש לנו דרכים לגרום לך ליהנות הוא ספר הביכורים של ליאור זלמנסון המורכב מטקסטים שנוצרו על ידי הפלטפורמות הגדולות באינטרנט. לדוגמה, הודעות השגיאה והצנזורה של הרשתות החברתיות, בקשות תמיכת המונים ומנגנוני זיהוי התמונות שמנסים לתאר ללא הצלחה דימויים חשובים מההיסטוריה האנושית. על ידי ליקוט הטקסטים מתוך עומס המידע המוצג לנו באתרים אלו, ועריכתם מחדש כשירים, מתגלות האפשרויות והמגבלות לקיום קשרים אנושיים וממוחשבים דרך הרשת. הקריאה בספר חושפת את המנגנונים הפסיכולוגיים והחברתיים בטקסטים, אשר מפעילים את רגשותינו האנושיים ובוראים אותנו מחדש כמשתמשים נאמנים. הספר זכה במענק תמיכה מקרן יהושע רבינוביץ לאמנויות.

ד”ר ליאור זלמנסון הוא חוקר, אמן דיגיטלי, אוצר ותסריטאי. מרצה בכיר באוניברסיטת תל אביב. יזם פסטיבל פרינט סקרין לאמנות דיגיטלית. ליאור משמש כמרצה בכיר בתוכנית לטכנולוגיה ומידע, הפקולטה לניהול ע”ש קולר, אוניברסיטת תל אביב. תחומי מחקריו עוסקים בהתנהגות מקוונת, תוכן באינטרנט, ניהול אלגוריתמי ועתיד העבודה. מחקריו זכו בקרנות ופרסים כגון: פולברייט, פרס דן דוד, Grant for the Web, קרן גרמניה-ישראל ועוד. ד”ר זלמנסון הוא גם היזם של פסטיבל פרינט סקרין, פסטיבל האמנות והתרבות הדיגיטלית במדיטק חולון, וראש פורום דיגיטל של איגוד המוזיאונים הישראלי. בנוסף, הוא מחזאי, תסריטאי ואמן זוכה פרסים שעוסק בנושאים כגון חברת המידע ומערכות היחסים בין האנושי ללא אנושי בעבודותיו. המחזה האחרון שיצר (עם מיה מגנט), “אני לא רוצה לראות את זה” קיבל מועמדות לפרס “מסכת הזהב” (פרסי התיאטרון הרוסיים) ב-2021, ועבודותיו לקולנוע הוצגו בין היתר בפסטיבל טרייבקה ופסטיבל קאן.
לחצו כאן לרכישת הספר בחנות המקוונת ב-30% הנחה 

[dflip id="4314"][/dflip]

חדש! קורים // כתב עת פואטי ירושלמי // גיליון מס. 2

מבצע // אנתולוגיות חדשות // 2 ב-100 ש”ח

מבצע על שתי האנתולוגיות החדשות מבית מקום לשירה: 2 אנתולוגיות ב-100 ש”ח בלבד (במקום 196 ש”ח)
לרכישה לחצו כאן

קריאת משחק: אנתולוגיית שירי כדורגל ישראליים עם חיזוק זר
קריאת משחק היא אנתולוגיית המשך לקורה פנימית (2009), אנתולוגיית שירי הכדורגל הראשונה בישראל (עורך: גלעד מאירי). באנתולוגיה 85 משוררים ומתרגמים ו־147 שירים. יש בה 65 משוררים ומתרגמים ישראליים, ותיקים כצעירים למשל: יהודה עמיחי, דוד אבידן, מאיר ויזלטיר, אמיר גלבע, רועי חסן, שלומה חתוכה, ערן הדס, הדס גלעד, אליעז כהן, עמיחי חסון, אודיה רוזנק ועוד. נבחרת המשוררים כוללת חיזוק זר מן הליגות הבכירות של משוררי העולם, למשל: חתן פרס נובל שיימוס היני, פול דורקן (אירלנד), גאווין יוּאַרְט, טד יוז, (אנגליה), חתן פרס נובל גינטר גראס (גרמניה), אדוניס (סוריה), אווה ליפסקה (פולין), יי שא (סין), קְרֶשִׁימִיר בָּגִיץ’ (קרואטיה), זולטן יקלי (הונגריה) ועוד. האנתולוגיה מחולקת לתשעה שערים נושאיים, למשל: אלוהים, משפחה, זיכרונות ילדות, אהבה, מלחמה (פוליטיקה), מוות ועוד.

שיר השרירים: אנתולוגיית שירי ספורט
שיר השרירים (עורך: גלעד מאירי) היא אסופה של שירת ספורט עברית ראשונה מסוגה. רוב השירים נכתבו בשלושים השנים האחרונות. האנתולוגיה כוללת 90 שירים, שמוינו לחמישה פרקים: אתלטיקה, בריכה, ענפי לחימה, התעמלות ומשחקי כדור שונים.
בספר 46 משוררים ובהם ותיקים וצעירים: דוד אבידן, שלמה אביו, מרים איתן, יוחאי אופנהיימר, דרור אלימלך, נתן אלתרמן, דניאל באומגרטן, אלכס בן-ארי, מואיז בן הראש, פיצ’י יהורם בן מאיר, יקיר בן-משה, מעין לוי בן סטון, פרץ-דרור בנאי, אורי ברנשטיין, חמוטל בר-יוסף, חיים גורי, מרדכי גלדמן, שי דותן, ריקי דסקל, תום הדני, יהודה ויזן, יהודה לייב ויטלזון, רפי וייכרט, שלמה וִינר, יורם וֶרֶטֶה, תהילה חכימי, רחל חלפי, עמיחי חסון, תמר לוסטר, צביה ליטבסקי, גלעד מאירי, אופיר נוריאל, טל ניצן, סבינה מסג, אגי משעול, רוני סומק, יהודה עמיחי, דן פגיס, גיורא פישר, ישראל פנקס, גיא פרל, טוביה ריבנר, רונית בכר שחר, אילן שיינפלד, טל שמור, יוסי שריד.

מבצע // אנתולוגיות חדשות // 3 ב-120 ש”ח

מבצע על סדרת האנתולוגיות החדשה מבית מקום לשירה: 3 אנתולוגיות ב-120 ש”ח בלבד (במקום 294 ש”ח)
לרכישה לחצו כאן

לאין שיעור: אנתולוגיית שירי בית ספר
לאין שיעור (עורך: גלעד מאירי) עוסקת בשירה עברית המתמקדת בבית הספר, מיסודי ועד לתיכון. היא מתארת מערכות יחסים בין מורים לתלמידים מנקודות מבט שונות. זו אנתולוגיה של שירה אזרחית ומקומית המתארת כמיהה של מורים ותלמידים כאחד להבנה, לקִרבה, להשראה ולשכלול מערכת החינוך ובמקביל ביקורת חברתית על פגמיה, כגון נוקשות, ניכור, סרבול ביורוקרטי וקיפוח. זו אנתולוגיה חברתית ולכן לרוב ביקורתית. עָצמתה הרגשית טמונה בעיקר בתמהיל של כאב וקסם שנמצא במפגש בין המבוגר לצעיר, העבר לעתיד, המציאות לחלום, הז’רגון הבית ספרי ללשון האינטימית.

קריאת משחק: אנתולוגיית שירי כדורגל ישראליים עם חיזוק זר
קריאת משחק היא אנתולוגיית המשך לקורה פנימית (2009), אנתולוגיית שירי הכדורגל הראשונה בישראל (עורך: גלעד מאירי). באנתולוגיה 85 משוררים ומתרגמים ו־147 שירים. יש בה 65 משוררים ומתרגמים ישראליים, ותיקים כצעירים למשל: יהודה עמיחי, דוד אבידן, מאיר ויזלטיר, אמיר גלבע, רועי חסן, שלומה חתוכה, ערן הדס, הדס גלעד, אליעז כהן, עמיחי חסון, אודיה רוזנק ועוד. נבחרת המשוררים כוללת חיזוק זר מן הליגות הבכירות של משוררי העולם, למשל: חתן פרס נובל שיימוס היני, פול דורקן (אירלנד), גאווין יוּאַרְט, טד יוז, (אנגליה), חתן פרס נובל גינטר גראס (גרמניה), אדוניס (סוריה), אווה ליפסקה (פולין), יי שא (סין), קְרֶשִׁימִיר בָּגִיץ’ (קרואטיה), זולטן יקלי (הונגריה) ועוד. האנתולוגיה מחולקת לתשעה שערים נושאיים, למשל: אלוהים, משפחה, זיכרונות ילדות, אהבה, מלחמה (פוליטיקה), מוות ועוד.

שיר השרירים: אנתולוגיית שירי ספורט
שיר השרירים (עורך: גלעד מאירי) היא אסופה של שירת ספורט עברית ראשונה מסוגה. רוב השירים נכתבו בשלושים השנים האחרונות. האנתולוגיה כוללת 90 שירים, שמוינו לחמישה פרקים: אתלטיקה, בריכה, ענפי לחימה, התעמלות ומשחקי כדור שונים.
בספר 46 משוררים ובהם ותיקים וצעירים: דוד אבידן, שלמה אביו, מרים איתן, יוחאי אופנהיימר, דרור אלימלך, נתן אלתרמן, דניאל באומגרטן, אלכס בן-ארי, מואיז בן הראש, פיצ’י יהורם בן מאיר, יקיר בן-משה, מעין לוי בן סטון, פרץ-דרור בנאי, אורי ברנשטיין, חמוטל בר-יוסף, חיים גורי, מרדכי גלדמן, שי דותן, ריקי דסקל, תום הדני, יהודה ויזן, יהודה לייב ויטלזון, רפי וייכרט, שלמה וִינר, יורם וֶרֶטֶה, תהילה חכימי, רחל חלפי, עמיחי חסון, תמר לוסטר, צביה ליטבסקי, גלעד מאירי, אופיר נוריאל, טל ניצן, סבינה מסג, אגי משעול, רוני סומק, יהודה עמיחי, דן פגיס, גיורא פישר, ישראל פנקס, גיא פרל, טוביה ריבנר, רונית בכר שחר, אילן שיינפלד, טל שמור, יוסי שריד.

חדש בהוצאת מקום לשירה // שיר השרירים: אנתולוגיית שירי ספורט

אלכס בן־ארי
*

לֵיל קַיִץ כָּבֵד:
קָפוּא בִּתְנוּחַת אָצָן
יָשֵׁן בְּנִי הַקָּטָן

שיר השרירים, אנתולוגיית שירי ספורט היא אסופה של שירת ספורט עברית ראשונה מסוגה. רוב השירים נכתבו בשלושים השנים האחרונות. האנתולוגיה כוללת 90 שירים, שמוינו לחמישה פרקים: אתלטיקה, בריכה, ענפי לחימה, התעמלות ומשחקי כדור שונים.
בספר 46 משוררים ובהם ותיקים וצעירים: דוד אבידן, שלמה אביו, מרים איתן, יוחאי אופנהיימר, דרור אלימלך, נתן אלתרמן, דניאל באומגרטן, אלכס בן-ארי, מואיז בן הראש, פיצ’י יהורם בן מאיר, יקיר בן-משה, מעין לוי בן סטון, פרץ-דרור בנאי, אורי ברנשטיין, חמוטל בר-יוסף, חיים גורי, מרדכי גלדמן, שי דותן, ריקי דסקל, תום הדני, יהודה ויזן, יהודה לייב ויטלזון, רפי וייכרט, שלמה וִינר, יורם וֶרֶטֶה, תהילה חכימי, רחל חלפי, עמיחי חסון, תמר לוסטר, צביה ליטבסקי, גלעד מאירי, אופיר נוריאל, טל ניצן, סבינה מסג, אגי משעול, רוני סומק, יהודה עמיחי, דן פגיס, גיורא פישר, ישראל פנקס, גיא פרל, טוביה ריבנר, רונית בכר שחר, אילן שיינפלד, טל שמור, יוסי שריד
עורך: גלעד מאירי

לרכישה ב-30% הנחה לחצו כאן

חדש בהוצאת מקום לשירה // קריאת משחק: אנתולוגיית שירי כדורגל ישראליים עם חיזוק זר

שיימוס היני
שיר מס’ 1 מתוך המחזור “סימונים”

סִמַּנּוּ אֶת הַמִּדְרוֹן: אַרְבָּעָה מְעִילִים הָיוּ אַרְבַּע קוֹרוֹת שַׁעַר,
זֶה הַכֹּל. הַקְּרָנוֹת וְהָרִבּוּעִים
הָיוּ שָׁם כְּקַוֵּי אֹרֶךְ וְרֹחַב
תַּחַת הָאֲדָמָה הַגַּבְנוּנִית, דָּבָר
שֶׁיֵּשׁ לְהַסְכִּים אוֹ לֹא לְהַסְכִּים לְגַבָּיו
בְּבוֹא הַזְּמַן. וְאָז בָּחַרְנוּ אֶת הַקְּבוּצוֹת
וְחָצִינוּ אֶת הַקַּו שֶׁשְּׁמוֹתֵינוּ הַקְּרוּאִים סִמְּנוּ בֵּינֵינוּ.

צְעִירִים צוֹרְחִים בִּמְלוֹא גְּרוֹנָם בְּשָׂדֶה
בְּאוֹר נִקְלָשׁ, וְהֵם הִמְשִׁיכוּ לְשַׂחֵק
מִפְּנֵי שֶׁאָז כְּבָר שִׂחֲקוּ בְּתוֹךְ רֹאשָׁם
וְהַכַּדּוּר הַמַּמָּשִׁי שֶׁנִּבְעַט הִגִּיעַ אֲלֵיהֶם
כַּחֲלוֹם שֶׁל כֹּבֶד וּנְשִׁימָתָם
הַכְּבֵדָה בַּחֲשֵׁכָה וּגְלִישׁוֹת עַל הָעֶשֶׂב
נִשְׁמְעוּ כְּהִתְאַמְּצוּת בְּעוֹלָם אַחֵר…
זֶה הָיָה מָהִיר וְתָכוּף, מִשְׂחָק שֶׁלֹּא הָיָה צֹרֶךְ
לְהַשְׁלִים. גְּבוּל כָּלְשֶׁהוּ נֶחְצָה,
הָיוּ שָׁם זְרִיזוּת, רֹחַק, סִבּוֹלֶת
בִּזְמַן שֶׁהָיָה עוֹדֵף, בִּלְתִּי חָזוּי, חָפְשִׁי.

מאנגלית: ליאור שטרנברג
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
קריאת משחק היא אנתולוגיית המשך לקורה פנימית (2009), אנתולוגיית שירי הכדורגל הראשונה בישראל (עורך: גלעד מאירי. באנתולוגיה 85 משוררים ומתרגמים ו־147 שירים. יש בה 65 משוררים ומתרגמים ישראליים, ותיקים כצעירים למשל: יהודה עמיחי, דוד אבידן, מאיר ויזלטיר, אמיר גלבע, רועי חסן, שלומה חתוכה, ערן הדס, הדס גלעד, אליעז כהן, עמיחי חסון, אודיה רוזנק ועוד. נבחרת המשוררים כוללת חיזוק זר מן הליגות הבכירות של משוררי העולם, למשל: חתן פרס נובל שיימוס היני, פול דורקן (אירלנד), גאווין יוּאַרְט, טד יוז, (אנגליה), חתן פרס נובל גינטר גראס (גרמניה), אדוניס (סוריה), אווה ליפסקה (פולין), יי שא (סין), קְרֶשִׁימִיר בָּגִיץ’ (קרואטיה), זולטן יקלי (הונגריה) ועוד. האנתולוגיה מחולקת לתשעה שערים נושאיים, למשל: אלוהים, משפחה, זיכרונות ילדות, אהבה, מלחמה (פוליטיקה), מוות ועוד.

עורך: גלעד מאירי

לרכישה ב-30% הנחה לחצו כאן