screenshot_2018-05-03-11-01-29

ננופואטיקה: גיליון 15

חמישה עשר גליונות הם הזדמנות לעצור לרגע ולהפנות מבט חטוף לאחור. גליון ננופאטיקה ראשון ראה אור בקיץ 2013. כשנה וחצי לאחר מכן, החל מחורף 2016, החלו לראות אור לצד הגליונות השוטפים גם גליונות נושא המרחיבים ומשלימים את פעולתו של כתב העת. כל גליון נושא כזה מוקדש לתחום יחיד שהפניית זרקור אליו מעוררת ומרחיבה, לתחושתנו, את אפשרויותיה של השירה העברית.

כך למשל ראה אור "ספר שתף", אוסף ראשון בעברית של שירה שיתופית (עורכים: אבנר עמית וקרן שפי; ננופואטיקה 10). המאיר יותר מעשור של פעילות שמתחוללת בתנופה בשולי הזרם המרכזי. נועה שקרג'י ערכה את גליון הסיקסטיז, שהפנה מבט אל משוררים ילידי שנות הששים ובחן את מקומם ומהלכם בשירה העברית (ננופואטיקה 6). עוד ראו אור גליון ראשון מסוגו המוקדש לשירה קונספטואלית בעברית (עורך: אלכס בן־ארי; ננופואטיקה 8), גליון תרגומי שירה קצרה מן העולם (עורך: גלעד מאירי; ננופואטיקה 11) וגליון שירי וסיפורי ילדים העוסקים בילד האחר (עורכים: מורן אביב דביר, רונית חכם, גלעד מאירי ונועה שקרג'י). שני גליונות נושא נוספים רואים אור בסמיכות לגליון הנוכחי: ננופואטיקה המוקדש לאלן גינזברג (עורכים: עמיחי חסון וגלעד מאירי; ננופואטיקה 11) וגליון דיוקנאות פואטיים (עורך: יהונתן דיין; ננופואטיקה 14).

לצד אלה מוסיפים לראות אור הגליונות השוטפים, בעלי נושא חופשי, כמו זה הנוכחי. גליונות אלה מחויבים ומכוונים לקשב לכל המתחולל בשירה העברית כאן וכעת. זהו קשב כפול: מחד, כרוי לכל מה שמגיע מעצמו אל שולחננו ומאידך, יוזם ומחולל. חלק ניכר מכל גליון הוא פרי של קשר נמשך עם קהילת כותבים, חדשים וותיקים, שכתב העת מזמין, ולעיתים אף מדרבן. בין אלה ניתן למנות בגיליון הנוכחי למשל את נעמה בוגט, בת־שבע דורי־קרלייה, עודד זידל, יעל נצר ואחרים, מרביתם מפרסמים בננופואטיקה מראשית הדרך, שלו ושלהם.

בפתח הגליון איתן בולוקן, המוכר כמתרגם שירה יפנית ומשורר הייקו, מפרסם לראשונה מבחר קטן של שירה לירית. מרתק לראות כיצד הרגישויות והערכים האסתטיים שהוא מביא עמו מן השירה היפנית מתממשים באופן מעודן ורב־כוח בצורת שיר מערבית.

כתמיד, לצד סוגות אחרות בנות הזמן, הגליון מקדיש מקום לא מבוטל ליצירה אל־מקורית וקונספטואלית לגווניה. ליאור זלמנסון מנכס ממודעות גיוס התרומות של ויקיפדיה שיר חתרני החושף את פניו הכוחניים של הקמפיין. אמיר כהן, שזהו לו פרסום ראשון, משרטט ואריאציה נבונה ומשעשעת על דיוקן עצמי באמצעות תוצאות החיפוש של שמו בפייסבוק. שמות חדשים נוספים הם עמית בן־עמי בשיר רדי־מייד מתוך מילון עברי־עברי מקוון ואילנה בוקסנהורן בשיר גרפי המתפרסם לצד שיר גרפי של אפרת מישורי, מן החלוצות של צורת השיר הזו בעברית. ד"ר מני אדלר ופרופ' אבי שמידמן מאוניברסיטת בן־גוריון יצרו תוכנת מחשב שלמדה לעומקה את כל כתבי עגנון וחיברה על בסיס הידע הזה 11 קטעי פרוזה קצרים, אשר שמלבד איכותם המפתיעה וזיקתם הברורה לעגנון, פותחים שאלות עומק על מקוריות, סגנון וגבולות המבע האישי.

בתחום השירה בפרוזה והפרוזה ממש, קטעים חדשים פרי עטו של מחבר ספר עלטה, מבחר פרגמנטים של יונתן רז־פורטוגלי מתוך ספר העתיד לראות אור בקרוב, סיפור קצר של יעל נצר וטקסטים של מרב זקס־פורטל וזהר איתן. פרוזאיקון אחר, אשכול נבו, מפרסם דווקא שיר קצר, ואילו אורית גידלי מפרסמת את "השאלון"; שיר אהבה ארוך העוטה על עצמו תבנית פרוזאית־בירוקרטית קרה וצובר, מתוך הפער בין הצורה הזו לבין התוכן, עוצמה רגשית גדולה. עוד בגליון טעימה מספר שיריו השני של תומר ליכטש שיראה אור בקרוב ושירים חדשים של רוני סומק, גלעד מאירי, יחזקאל נפשי, דורית ויסמן ואחרים.

עריכת כתב העת מפגישה אותנו שוב ושוב באינטנסיביות ובמיידיות שאין שניות להן עם פעימת היצירה המתחוללת סביבנו כל העת, על המגוון, ההמולה, קשת הקולות וההתכוונויות שלה. אנחנו מקווים שגם הפעם עולה בידי הגליון לכנס כמוסה מן ההתרחשות הזו, אשר עם התמוססותה בתודעת הקורא תעניק גם לו משהו מחווית המגע הזה.

 

קצרים השירים ומותר בם לנגוע.

 

באהבה,

אלכס, גלעד ונועה

מתוך הגיליון

 

איתן בולוקן

גלוי

הַשֶּׁמֶשׁ זוֹרַחַת

עַל צַוָּארָם הֶחָשׂוּף שֶׁל זִכְרוֹנוֹתֶיךָ

לְאַט הִיא זוֹרַחַת

עַל כַּוָּנוֹתֶיךָ הַכֵּנוֹת וְכִשְׁלוֹנָן הַנֶּעֱרָם

הִיא זוֹרַחַת עַל פִּתּוּלֵי הַפַּחַד

וּתְהוֹמוֹת הַהִסּוּס

עַל טַרְשֵׁי הֶעָמָל

וְהֵנֵץ הַהֶעָזָה

כָּעֵת אוֹרָהּ עַל כַּפּוֹת יָדֶיךָ

הַנּוֹגְעוֹת בְּעוֹרָהּ שֶׁל הַיְּשֵׁנָה לְצִדְּךָ

כֹּל שֶׁגָּלוּי

מַיְשִׁיר מַבָּטוֹ אֵלֶיךָ

 

איתן בולוקן

מקשיב

כֹּל שֶׁעָבַר עָלֶיךָ בַּיָּמִים הָהֵם

כֹּל אֲשֶׁר חָרַשׁ תְּלָמִים עֲמֻקִּים בְּאַדְמַת שְׁתִיקָתְךָ

הִנֵּה נוֹתַרְתָּ אִתּוֹ

וְשִׂיחַתְכֶם הַנִּמְשֶׁכֶת רוֹאָה קַיִץ נוֹסָף

לִפְעָמִים בָּעֶרֶב, בַּחֲלֹף הַתַּבְעֵרָה

כֹּל שֶׁהָיָה נֶאֱסָף וּמִתְעַבֶּה וּמִתְיַשֵּׁב לְצִדְּךָ

גַּם צְלָמִים רְחוֹקִים שֶׁכָּאֵלֶּה

עוֹרְגִים לְקִרְבָתוֹ שֶׁל מַקְשִׁיב

 

 

איתן בולוקן

מפל

הַמַּיִם רַבִּים וּבָאִים בָּנוּ

הָרַעֲנַנּוּת הַדּוֹקֶרֶת

תּוֹךְ טְבִילָה בַּנָּהָר

קֶצֶב הַחֲתִירָה

בְּמַשַּׁט הַפְּרֵדָה

לְעִתִּים גּוֹבֵר הַחֶסֶד

וְאָנוּ עוֹמְדִים עֵירֻמִּים

בּוֹעֲרִים

תַּחַת הַמַּפָּל הַגָּדוֹל שֶׁל חַיֵּינוּ

מָה יִשָּׁאֵר מִמָּה שֶׁנִּשְׁאַר?

 

 

איתן בולוקן

לקראתֵךְ

אֲנִי שׁוֹמֵעַ אֶת קוֹלֵךְ

בָּא לְתוֹךְ הַחֶדֶר

כְּשֶׁצְּלָלִים מִתְעַגְּלִים מִמְּנוֹרַת הָרְחוֹב

 

גַּם הַלַּיְלָה

הַכִּסֵּא נוֹתָר בְּאוֹתָהּ זָוִית

שֶׁבָּהּ קַמְתִּי לִקְרָאתֵךְ

 

אסף דבורי

לווייתן

1.

בְּפֶתַח חֲנוּת

מַפַּת עוֹלָם מְגֻלְגֶּלֶת

תָּכְנִיּוֹת בְּרִיחָה.

 

 

2.

סֵפֶר נִשְׁמָט

קְלִידֵי פְּסַנְתֵּר

 

עוֹרֵב קוֹפֵץ אֶל הַכְּבִישׁ.

 

 

3.

מוּל הַדֶּלֶת

עוֹמֵד וּמְחַכֶּה

עֲצִיץ מֵת.

 

4.

בְּאֶמְצַע חֶדֶר

לְאַט

עוֹמְדִים הַדְּבָרִים. 

 

5.

אַרְגָּזִים סְגוּרִים, הֵד

מִלְּפָנַי, מִצְּדָדַי, מֵאֲחוֹרַי

יַלְדוּת.

 

 

6.

לְהַנִּיחַ אֲוִיר

לַאֲוִיר, שֵׁם לְשֵׁם

מִלִּים לְפֶה.

 

אביעד פינס

שבעה

יוֹשֵׁב שִׁבְעָה

עַל הַיְּלָדִים שֶׁלָּנוּ

לֹא יִהְיוּ

 

בַּחֶדֶר שֶׁאִבֵּד אֶת שְׁמוֹ

הַסָּקָה כְּבוּיָה אוֹסֶפֶת

לְחֵיקָהּ אֶת הַשֶּׁקֶט

 

שֵׁמוֹת, גִּילָאִים,

צֶבַע הָעֵינַיִם שֶׁלָּךְ —

יוֹתֵר מֵרַעְיוֹן הֵם הָיוּ

 

שִׁיר גָּמוּר, מְלֻטָּשׁ,

נוֹתָר הָיָה רַק לְנַקְּדוֹ.